فکر و ذکر

فکر و ذکر دو بال سیر در آسمان معرفت است

فکر و ذکر

فکر و ذکر دو بال سیر در آسمان معرفت است

برچسب بازی

سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۵ ق.ظ
پیش نوشت: امروز برای بار nام فمنیست نامیده شدم و برای بار nام از طرف مقابلم خواستم برایم بگوید فمنیست یعنی چه؟ و برای بار nام پاسخ صحیح نیافتم. 

در ابتدا فقط چند سوال بود، چند سوال شخصی که برای یافتن پاسخ آنها مستقیم به سراغ متون دینی رفتم. اما متون دینی اصلا من را به رسمیت نمی شناخت، یعنی اصلا من مخاطبش نبودم. آن زمان هنوز با ادعای فمنیست های اسلامی مبنی بر تفسیر مردانه دین آشنایی نداشتم. اما میفهمیدم یک جای کار می لنگد. برای مثال در یک دوره ای مطالعه باب "ازدواج" متون دست اول و دوم شد برنامه جدی مطالعاتی ام، باید میدانستم نظر دینم در شرایط فلان و بهمان یک زن چیست، باید میدانستم نظر دینم درباره ازدواج یک زن چیست. سوالات زیادی در جمع های دخترانه خودمان مطرح میشد که من خودم را موظف به پیدا کردن پاسخ آنها میدانستم. اما در نهایت ناباوری متوجه شدم اصلا بابی به نام "ازدواج" در متون دینی ما وجود ندارد! ما در متون دینی در این باره یک باب داریم و آن باب "زن ستاندن" است! یعنی وقتی به سراغ باب "ازدواج" رفتم فقط پاسخ سوال هایی چون : با چه زنانی باید ازدواج کرد، با چه زنانی نباید ازدواج کرد، اصلا چرا باید زن گرفت، ویژگی های زن خوب چیست و ... را یافتم و تمام. بگذارید نگویم از علما و فضلایی که یکی از فلسفه های ازدواج را ارتقای معنوی مرد بر اثر تحمل اخلاق بد زنان میدانستند! اگر نبود دروس خارج فقه نکاح آقای جوادی آملی قطعا قیام مسلحانه میکردم!
همان موقع ها بود که سوالات برایم تبدیل به مسئله شد. با این مسئله های نظری روزگار می گذراندم و در هر جمعی که حقوق زن در اسلام مورد اعتراض قرار میگرفت عاشقانه! از دین و آیینم دفاع میکردم.  تا آنکه در عالم عمل نیز مسائل خودم به عنوان یک زن ظهور و بروز حداکثری پیدا کرد، حالا دیگر مسئله ها تبدیل به دغدغه شده بودند. دیگر حتی اگر میخواستم هم نمی توانستم از کنار مطالعات حوزه جنسیت بگذرم. دیگر حتی اینکه از سوی جامعه "دیندار" برچسب فمنیست روی پیشانی ام بخورد برایم اهمیتی نداشت. اما خودمانیم! چه خوب برچسب میزنیم و چه خوب با برچسب ها از شنیدن شدن صدای آدمها جلوگیری میکنیم. چقدر راحت حرف حقی را که مطلوب و خوشایند ما نیست با سیاه نمایی نشنیده میگیریم.

پس نوشت: در ایران هر کس، هر حرفی، درباره هر زنی بزند فمنیست محسوب میشود، مخصوصا از سوی جامعه "دیندار".


نظرات  (۲)

دقیقا من هم همینم
در جمع های مذهبی از نظرشان فمینیستم
در جمع های غیر مذهبی آنتی فمینیست

چون مذهبی ها اساسا از نظرشان فمینیست کسی است که از جایگاه زن دفاع کند
پاسخ:
خدا به راه راست هدایتشان کند! 
چیزی که می‌نویسم درباره‌ی موضوع اصلی یادداشت شما نیست. درباره‌ی حاشیه‌ی آن است که برای من از متن مهم‌تر است. خواستم بگویم در این مورد و در خیلی از موارد دیگر، مردان این روزگار هم مخاطب متون دینی نیستند: اینکه گفته شده نگاه کنید ببینید قوزک پای زن فلان باشد یا چشمش کُلاج باشد و ... . نه اینکه بخواهم بگویم این‌ها اشتباه است. نه، دارم می‌گویم نباید به حدیثی که یک معصوم در زمان و مکان خاصی به فرد یا افراد خاصی گفته جامه‌ی ازلیت و ابدیت پوشاند و دستور زندگی برای ابدالابادش دانست. اینکه برای هر کاری که می‌خواهیم بکنیم (ازدواج، خرید منزل، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل، ...) پیش خودمان بگوییم ببینیم دین چه می‌گوید و بعد به سراغ متون دینی برویم به نظرم روش اشتباهی است. بار بیهوده نباید روی دوش دین گذاشت.
پاسخ:
تقریبا با همه آنچه گفتید خیلی موافقم و فکر میکنم متوجه دغدغه شما شدم. اما...

به نظرم جنس مخاطب متون دینی نبودن شما با من متفاوت است. من راضی به همان مجموعه ای احادیث با رویکرد کاملا اخباری بودم، نه برای عمل طبق آن مصادیق، صرفا برای رسیدن به معیارهای کلی.

آن ناکارآمدی که شما میفرمایید ناشی از ناکارآمدی روش بهره برداری از احادیث معصوم و یا تفسیر قرآن است. اشکالی که الان وجود دارد و منجر میشود انسان امروزی نتواند با گزاره های دینی ارتباط برقرار کند این است که مصادیق در حال استخراج است نه اینکه از مجموعه حدیث ذیل یک موضوع خاص ظهورگیری شود و معیار کلی در آید و بعد بر اساس آن معیارهای کلی مصادیق متناسب با زمان و مکان و هر شخص. به نظر میرسد مشکلات متون دینی حل شود مراجعه ما اشتباه نخواهد بود حتی در جزئیات.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی