فکر و ذکر

فکر و ذکر دو بال سیر در آسمان معرفت است

فکر و ذکر

فکر و ذکر دو بال سیر در آسمان معرفت است

سیلی سکوت

شنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۴:۰۷ ق.ظ

اصلا فکر نمیکردم موجود خشنی باشم! همیشه فکر میکردم وقتی دیالوگ بی فایده است بهترین راه سکوت است. فکر میکردم اینطوری احترام ها حفظ میشود، جدل نمیشود، انرژی هدر نمی رود. اما ظاهرا اینگونه نیست. البته دو یا سه نفر برایم گفته بودند که سکوتم آزار دهنده است و حتی گفته بودند وقتی وارد مرحله سکوت میشوم بسیار نگران میشوند زیرا این رفتارم نشان میدهد که اوضاعم خیلی خرابتر از آن است که فریاد بزنم، من اما حرفهایشان را جدی نمیگرفتم. تا اینکه چشمم به اولین مقاله همایش خشونت کلامی افتاد :

"سکوت، یکی از ارکان خشونت کلامی"

اینطور که علما و فضلا میفرمایند! این خشونت کلامی بیشتر توسط مردان علیه همسرشان اعمال میشود. ظاهرا زنها به شدت از سکوت همسرشان آزار می بینند. من اما این خشونت را برای هر دو جنس به کار برده ام ولی ارزیابی دقیقی که برای کدام جنس آزاردهنده تر بوده است ندارم. یادم نمی آید کسی چنین خشونتی نسبت به من اعمال کرده باشد، شایدم هم من متوجه نشدم و یا برایم اهمیتی نداشته است.

با این همه، اگرچه ظاهرا سکوت هم صدا دارد و هم درد دارد و جز رفتارهای خشونت آمیز محسوب میشود اما همچنان آن را بهترین گزینه می دانم، بهتر از بحث های بی نتیجه، قضاوت های نادقیق و ... 


پ.ن 1: چند باری از سکوت نه از باب خستگی از حرف زدن، بلکه کاملا از سر اختیار و آگاهانه و با نیت توجه دادن شخص به رفتار و گفتار خودش بهره برده ام و دیدم بسیار اثرگذار بوده است، اثرگذارتر از هر نوع اعتراض و شکایت و حق خواهی و حق گیری. البته لازمه این نوع توجه دادن دیگران به رفتار و گفتار خود این است که شخصی که مورد سکوت ما واقع میشود حتما سلیم النفس باشد و وجدان هم داشته باشد. در غیر این صورت شاید سکوت ما تعبیری غیر از آنچه در نظر ما بود داشته باشد.

پ.ن 2: چقدر خوب است خدا خشونت کلامی ندارد. شاید اگر قرار است شبیه خودش بشویم نباید حتی از سکوت برای ابراز خشم خود استفاده کنیم. حداقل به گونه ای نباشد که دیگران آزار ببینند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی